Måla om barnmöbler?

Fick en fråga från en nära vän om jag ville måla barnbord och stolar till hennes systers son. Smickrad blev jag och gjorde det så gärna.

Här kommer en kort beskrivning på hur jag gick tillväga:

1. Om du har flera möbler som ska målas med samma mönster kan det vara bra att skissa upp det på papper först, klippa ut och använda som mall.

2. Rita upp mönstret på möbeln och maskera runt så att du får fina kanter.

3. Måla schablonen med färg, jag använder mig mestadels av hobbylack som finns att köpa på bla. Panduro. Bäst resultat tycker jag att det blir om man använder roller eller stöpplar på färgen med en svamp. Måla gärna två gånger så att det täcker.

4. Mastera av på en gång innan färgen hunnit torka för mycket, torka bort färg som smugit sig utanför maskeringen.

5. Här har jag även målat en stjärna på stolsryggen och skrivit barnets namn på baksidan. Alltid kul att göra möbeln lite personlig.

LYCKA TILL och hoppas ni har en trevlig helg!

4 kommentarer

Under Målade barnmöbler, pyssel

4 svar till “Måla om barnmöbler?

  1. Jättesnyggt!! Vad duktig du är!
    Kram och trevlig helg!

  2. sv: hej! hoppas allt e fint och tack för omtanke ang vår dotter.

    ja självklart beslutar jag själv efter min smak o tycke, men tyckte det var kul att lägga upp o få åsikter om 🙂 det är den enda illustrationen jag funderar över om jag ska ändra på lite innan tryck nämligen.

    Sköt om i massor.

    kram o tack!

    ps, vilka fina målningar du gjort på möblerna!

  3. Vilket fint jobb du gjort! Duktiga du 🙂 Kram Anna

Lämna en kommentar